Hjemmeside tjekliste - Indexed

Hjemmeside tjekliste

Den absolutte tjeliste når du lancere en ny hjemmeside

Tjeklisten er tænkt for hjemmeside ejere som ikke er eksperter men har brug for en god liste at gå igennem sammen med leverandøren bag hjemmeside og kan derfor også bruges som en god start til en kravspecifikation. Listen kan også benyttes af erfarne udviklere som har brug for en tjekliste til at huske alle elementer.

Opstart af projekt

Oprettelse af kravspecifikation

Skal indeholde hvordan siden skal fungere, gerne i punktform, med wireframes, se eksempel på kravspecifikation

Oprettelse af kontrakt

Skal indeholde kravspecifikation, prisen og betingelser for aflevering

SEO: Byg url rapport af eksisterende side

Sikre at alle nuværende url’er gemmes, prioriteret efter vigtigste først. Denne skal du bruge når de gamle sider skal redirectes til de nye
når det ikke er muligt at beholde samme struktur.

Tjekliste af hjemmeside under implementerings fasen

Sikkerhed: Installer SSL certifikat

Idag er anbefalingen at du skal installere SSL uanset om du har en webshop eller en alm. side. Adressen i browseren skal starte med https:// og lyse grøn.
Test at det er sat korrekt op via SSL Labs

Sikkerhed: Verificer SSL certifikat

Gennemgå alle sider og sikre at hængelåsen i browseren lyser grøn. Test på denne link alle dine sider for usikkert indhold automatisk.

Form felter: Sikre form indtastning fungere

Gennemgå all forms på siden og test at de fungere korrekt med og uden data samt sjove data som æøå/-#<>'”

Test kontakt links

Tjek at mail links benytter mailto:xxx@xxx.dk og telefon nr. bruger tel:12121212

SEO: sikre at adressen er korrekt sat op

I forhold til (lokal) seo er det vigtigt at adressen er sat korrekt ind på siden med html adress tags

SEO: sikre at alle sider har et h1 tag

Overskriften på siden skal være pakket ind i et h1 html tag

Hastighed: Test siden via Google Pageinsights

Anbefalingen er 90 for desktop og 90 for mobil. Er den lavere gør det dog heller ikke noget

Hastighed: Test siden via Google Mobil Check

Sikre at siden består google mobil venlighed her https://search.google.com/test/mobile-friendly og https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb

Hastighed: Sikre at billeder er komprimeret korrekt

Sikre at siden ikke fylder for meget. Billeder må ikke fylde flere Megabyte. Komprimer manuelt billeder via [kraken.io](https://kraken.io) eller benyt deres API.

Tracking: Husk at opsætte Google analytics

Test at trafik og lign. registeres korrekt i Google Analytics

Tracking: Husk at opsætte Facebook Pixel

Test at trafik og lign. registeres korrekt i Facebook

Opsætning af god fejl side (404)

Sikre at broken links håndteres korrekt på siden. Helst med log. Test ved at tilgå en tilfældig ikke-eksisterende side på hjemmesiden f.eks. https://domæne.dk/blabla

SoMe: Opsætning af links til SoMe konti

Sikre at links er opsat til ønskede SoMe konti såsom Facebook, Twitter og Instagram samt andre.

SoMe: Deling af indhold med struktureret data

Sikre at alle links på siden har struktureret data opsat korrekt så sidens indhold fremstår pænt når den
deles på social medier. Test url’er her https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=da

SEO: Udfyldte titler på alle sider

Sikre at alle sider har en korrekt og passende titel.

Design: Understøttelse af responsiv layout efter skærmstørrelse

Sikre at alle sider er responsive dvs. at layout tilpasser sig skærmens størrelse så siden stadig er funktionel og overskuelig.

Design: Understøttelse af mest benyttede browsere på populære operativ systemer

Sikre at siden kan benyttes på de mest populære browsere såsom Google Chrome, Firefix, Internet Explorer 11 og Edge. Skal testes på Windows, Mac samt mobile operativ systemer som Android og iOS.

Design: Understøttelse af special tegn

Sikre at siden kan håndtere specialtegn såsom æ ø å samt / \ # @ osv. Test oprettelse af produkter og andet med disse specialtegn i title, beskrivelse og andre steder.

Design: Opsætning af cookie disclaimer

Sikre at der er opsat cookie disclaimer som advarer brugeren om tracking hvis opsat

SEO: oprettelse af korrekt canonical

Tjek at sider som søgeresultat sider er oprettet med canonical så der ikke indexseres tusindvis af indholdstynde varianter

SEO og SoMe: oprettelse af open graph meta

Sider skal indeholde open graph meta data som beskriver title og billede og test at SoMe delinger står korrekt

Når hjemmesiden er online

Sikre at der kun eksisterer een version af siden

En side kan eksistere både med og uden www samt med og uden SSL. Sikre at 3 af versionerne redirecter til den fjerde.
Test din side her.
Læs guideline til at rette dette i .htaccess.

Email: Sikre at siden kan sende emails ud

Test oprettelse, kontakt form eller lign. og sikre email modtages korrekt

Email: Sikre at SPF record er opsat

Sikre at SPF record er opsat i dns for at øge modtagelse i indbakken. Læs mere uddybende omkring spf og dkim opsætning.

SEO: Sikre redirects fra gamle links til nye

Alle gamle url adresser skal pege på nye url adresse. Se her hvordan https://errorlog.dk/guides/htaccess/301-redirects

Hastighed: Overholder siderne kravet for responstider

Sikre at den indledende download af html holdes under 600ms

SEO: Dobbelttjek robots.txt for indexserings problemer

Sikre at google og andre søgemaskiner korrekt kan (re)indexserer siden. Gælder især for WordPress og lign. CMS systemer
som direkte kan instille siden til at blive deindexseret.

Gennemfør en live betaling med rigtig kreditkort

På sider med betaling gennemfør et rigtigt køb og sikre hele processen. Først da er siden helt færdig.

Tjek integrationer

En webshop har ofte flere integrationer til eksterne systemer. Sikre at disse integrationer kører i produktions mode og ikke test mode. Det kan f.eks. være integration til regnskabsprogram som skal testes.

Backup af filer og databasen

Sikre at backup er opsat og funktionel af database og filer. Se hvordan du opsætter backup på dine hjemmeside

Sikkerhed: Opdatering af test bruger konti

Sikre at test bruger konti er opdateret så ingen kan log ind med test eller lign.

SEO: Tjek Google webmaster console for indexserings problemer

Opsæt og sikre at siden kan indexseres korrekt igennem værktøjet google webmaster console.

Overvågning: Opsæt overvågning som giver besked ved nedbrud

Sikre at der er opsat en basal form for overvågning som giver besked via e-mail når der er nedbrud. Det kan f.eks. være pingdom

SEO: sikre at dine sider er seo optimeret

Test alle url’er på siden igennem CTR score analyser og få en indicator om dine title og beskrivelser er gode nok

Overvågning: Hold øje med om dit domæne udløber

Det er bedst at registere 5 år eller mere forud og tilføj udløbsdato til kalenderen. Tilføj ekstra sikkerhed ved at opsætte en service til at holde øje med det for dig
og give besked når det er tid. Tjek udløbsdato på domæne.

Vedligeholdelse fremadrettet

Sikkerhed: SSL certifikatet vil udløbe efter xxx antal år

Opret udløb i en kalender med påmindelse 1 måned før så der kan tages hånd om det

Hastighed: Løbende optimeringer af siden

Algoritmer ændre sig og siden skal følge med for at bevarer sin position. Indsæt regelmæssige tjeks i kalenderen f.eks. hver 3. måned

Backup: Foretag backup og verificer dem

Løbende verificer dine backup, den dag der er behov for at gendanne er det nødvendigt at den også virker korrrekt. Gendan f.eks. på en test server

Sikkkerhed og drift: Opdatering af plugins og lign.

Opdater plugins, theme og CMS system løbende for at sikre imod udnyttelse af hjemmesiden og forøg stabiliten med bug rettelser. WordPress f.eks. er et
mål pga. dens popularitet og udbredelse. Benyt en service aftale til dette