INDEXED Webbureau

Responsivt design på hjemmeside

Responsivt design på hjemmeside



Der kan være fordele ved at lave en hjemmeside responsiv, som betyder, at den tilpasser sig den enhed, som den bliver vist på, uden at du har to eller flere selvstændige versioner.

Responsivt design

Et responsivt design betyder, at du kan nøjes med ét layout til din hjemmeside, og at den så automatisk tilpasser sig den enhed, som den bliver vist på. En hjemmeside, som ikke er responsiv, vil se ens ud på alle enheder, og derfor skal man zoome ind og scrolle både lodret og vandret, når man vil se al indhold. På en responsiv side vil indholdet i stedet tilpasse sig, så der ikke skal scrolles og zoomes, og det er derfor mere brugervenligt.

Fordele ved responsivt design

Som altid er der ting, som du skal overveje, før de implementeres. Et responsivt design kan spare resourcer, fordi du kun skal udvikle én version af hjemmesiden og vedligeholde én kodebase. De hjælpeværktøjer, som du benytter, hjælper med at placerer boksene rigtigt. En responsiv hjemmeside fungerer ikke bare på desktop og bærbare computere men også på mobiltelefoner og på tablets. Uanset størrelsen på skærmen vil layout placere sig rigtigt, hvis det er korrekt opsat. Det er derfor ikke længere så vigtigt, hvilken enheder, som en bruger benyttter. Tendensen er, at man efterhånden bygger hjemmesiden primært til små mobile enheder og sekundært til desktops. Her er det vigtigt at kende sin kundegruppe og hviklen enhed, de primært bruger til at tilgå hjemmesiden. En desktop version vil ofte også indeholde flere features, som mobilversion ikke vil rumme.

Ulemper ved responsivt design

Ikke altid vil indeholdet stå korrekt, og du kan blive nødsaget til at lave manuelle tilpasninger, for at layout ser korrekt ud og fungerer korrekt. Det største problem er dog, at enheden kan være en mobiltelefon, som betjenes med én finger. Modsat en desktop computer, hvor man kan benytte en mus og ti fingre, så er touch skærme bare ikke de bedste at arbejde på og ikke altid effektive. Man må derfor ofte gå på kompromis med mobilversionen og reducere eller forsimple features.

Når et responsivt design ikke slår til, kan du blive nødsaget til at bygge en dedikeret mobilversion og sende brugeren til denne i stedet. På denne måde kan du bygge en version, som er nem at gå til, og du skal ikke tage hensyn til en desktop version og omvendt. Du skal måske bygge en version til både mobiler og tablets, og det kan godt gå hen og blive en dyr fornøjelse, som du ikke har budgetteret med.

Hvis designet ikke er optimeret, kan det gå ud over hastigheden, når en mobiltelefon skal hente alle billeder og designelementer ned på en mindre hurtig forbindelse. Browseren er her mindre klog og henter alle filer ned, som den bliver bedt om. Optimerer du siden, så behøver man ikke hente store billeder ned men kan nøjes med de mindre. Det kaldes responsive billeder og kan give en stor hastighedsforøgelse. Noget, som der ofte skal optimeres hen imod, hvis du ønsker en god score på Google Page Insights.

Det tekniske

Der findes adskellige frontend værktøjer, som kan hjælpe med at tilpasse layout, og de har hver især deres fordele og ulemper. Det mest populære i øjeblikket er bootstrap, som er udviklet af folkende bag Twitter, så det giver en solidt fundament. Det er også et værktøj, som vi har benyttet igennem mange år nu og vil forsætte med det, så længe det kan løse opgaven. Du kan også læse mere om webkonsulent

Wordpress og responsivt design

Hvis du er én af de mange, som benytter open source platformen Wordpress, så kan du hurtigt komme igang med at få et responsivt design. Der findes nemlig rigtige mange temaer, som er responsive, og er du villig til at betale for det, så kan du købe nogle rigtige gode nogle for under $20.

Hvis der er tvivl

Vi anbefaler, at hjemmesiden laves responsiv, da det giver rigtig meget værdi for mobile kunder og kan spare resourcer på budgettet. Skal den mobile version score 100 på Google Page Insights, og har du budgettet, så skal den mobile version bygges for sig selv. Hvis du ikke er sikker på, hvad du skal vælge, når du er klar til dit næste website, så kan vi hjælpe med rådgivning. Det er en god idé at gøre sig nogle tanker om, hvem hjemmesiden skal henvende sig til og hvilke features, der skal på.

Peter Sørensen

Optimerings eksperten

Peter Sørensen
Optimerings ekspert og pragmatisk programmør

Vi tager over der hvor mange giver op. Optimering kan være på serveren, i databasen, selve kodebasen eller levering af billeder, javascript og stylesheets.

Sådan får du hjælp

Skal du have en ny hjemmeside så kontakt Peter på 28 43 42 39 eller brug vores kontakt form og så vender vi tilbage til dig.