INDEXED Webbureau

Optimering af hjemmeside

Optimering af hjemmeside



Når en hjemmeside trænger til optimering, er der mange ting, der kan gøres, og som dækker over det tekniske setup men også i forhold til søgemaskiner og brugervenlighed. Skal hjemmesiden konvertere godt, gælder det om, at den er optimeret på alle parametre og det er noget som en webkonsulent kan hjælpe med.

Vi har her en liste over de vigtigste ting, som du kan gøre nu. Rækkefølgen er vilkårlig og afhænger af din hjemmeside.

1. Søgemaskineoptimering

Der har altid været meget fokus på optimering, og det er ikke blevet mindre med tiden. I dag kan det dog være sværere at skille sig ud fra mængden og nå til tops i søgeresultaterne. Derfor er det endnu mere vigtigt, at du hele tiden sikrer dig, at din hjemmesides forside og undersider er optimeret til Google.

Når du optimerer, skal du først sikre dig, at siderne er sat korrekt op med en god titel og en meta beskrivelse. Kig på siden med kundens øjne. Vil du selv gå ind på en side uden titel, som hedder "Untitled"? Nej vel. Derudover skal siden have en h1 tag, som ligner sidens titel. Til sidst er det vigtigt at have noget godt, unikt indhold på siden og masser af det. En tommelfingerregel er 300-500 ord, som er optimeret mod sidens nøgleord (titel).

Når der optimeres så husk, at teksten skal læses af mennesker, som skal konvertere til kunder, så formuler dig korrekt og lave gode tekster men hav i baghovedet, at Gogle er en maskine, som arbejder ud fra en algoritme som beregner relevans på din side. Husk derfor at indflette dine nøgleord og variationer af dem.

Lad dig ikke lokke af tidens trends. De ændrer sig nemlig hele tiden så vær tilbageholden med tricks og gå efter den langsigtede løsning.

Husk de lokale kunder. Mange søger på f.eks. "elektriker århus" så sørg for at dække din service og produkter ind lokalt men hold dig til nærområdet.

2. Responsiv hjemmeside

Ét af de områder, som havde fokus i 2015, var mobilvenlighed for hjemmesider, da Google annoncerede, at de ville nedrangere hjemmesider, som ikke var mobilvenlige. Det betyder, at alle sites i dag optimeres, så de fungerer på både desktops og mobile endheder. En optimering, der er vigtig, da at de mobile enheder indtager en stadig større del af markedet. Udover at designet skal være iorden, er det faktisk ligeså vigtigt, at hjemmesiden også kører hurtigt rent teknisk. Ingen vil vente flere sekunder på, at siden hentes ned og vises, så derfor gælder det om at vise indholdet hurtigst muligt.

Læs omkring optimering af hjemmeside med responsivt design for at vide mere og også responsive billeder for at lære om korrekt opsætning af responsive billeder. En hastighedsoptimering, som kan være afgørende.

3. Hastighedsoptimering

Et emne, der er kommet i søgelyset i nyere tid, er hastighedsoptimering af hjemmesiden. En moderne hjemmeside er fyldt med effekter, som betyder, at den inkluderer en masse filer og biblioteker, som hjælper programmøren med at lave disse. Derudover kan en side indeholde både billeder og Youtube-videoer. Disse ting er med til at sløve siden ned forstået på den måde, at browseren skal hente alle stylesheets og javascript filer ned, før den kan vise siden. Disse filer fortæller browseren, hvordan siden skal vises og se ud. Har du derfor mange filer på siden, vil siden være langsom og tage mere end 1 sekund om at blive vist. Det lyder måske ikke af meget, men kunderne falder fra, når de skal vente på din hjemmeside.

Derfor er der fokus på at optimere hjemmesiden, så den vises så hurtigt som muligt. Kravene er lidt højere på mobiler, fordi de ofte har en langsommmere forbindelse til internettet. Et ofte benyttet værktøj er Google Pagespeed Insights, som giver en fin rapport over de elementer på siden, som trænger til en hastighedsoptimering. Vigtigheden af denne optimering kan være afgørende for din søgemaskineplacering, da Google nu straffer de sider, som ikke er mobilvenlige. Dette gælder både for brugervenlighed og hastighed.

Husk at teste med realistiske forhold. Ofte tester man på en ny server uden trafik, som giver et forkert billede af performance. Der findes værktøjer som Loadimpact, som kan lave en realistisk load test af din hjemmeside og server. Værktøjet simulere rigtige brugere og henter derfor både HTML, CSS og billeder ned og kan hente flere sider og submitte forms. Der kan derfor testes, at en bruger besøger forsiden, går ind på en sign up form og tilmelder sig. Når du begynder en sådan test, starter du stille og roligt med få besøgende, og over f.eks. 20 min. bygger du belastningen op, så du kan se, når serveren ikke længere kan følge med. Du får så en indikation om, hvor begrænsningen ligger.

4. Google AdWords optimering

Der er intet værre end at hælde penge ud på kampagner, som ikke giver noget. Derfor er optimering af Google AdWords noget, som skal foretages regelmæssigt. Dette kan gøres på flere niveauer.

Optimering af keywords gælder om at fjerne eller blokere de søgninger, som ikke konverterer eller konverterer dårligt. Lad dem køre, indtil du har data nok og fjern dem, som ikke konverterer. Tilføj herefter nye keywords og vær lidt kreativ, når du søger efter nye kombinationer. De mest populære er også de dyreste, og du kan være heldig at finde nogle mindre kendte til færre penge. Du kan eventuelt prøve andre værktøjer for at få andre variationer og nye måder at søge på.

Optimer din landingside eller opdel din kampagne, så keywords passer bedre. Det er vigtigt, at dine keywords passer til din landingside, for ellers bliver du "straffet" af Google, og det kan også gå ud over din konverteringsrate. Dette kan gøres ved, at sidens indhold optimeres, så den passer på keywords. Google vil give dig en bedre pris, og det vil reducere din afvisningsprocent, når keyword og indhold passer sammen. Husk at Google passer på sine kunder, og det samme bør du.

Split test dine landingssider. Det kan være en god idé at split teste dine landingssider, så du prøver forskellige designs af. Det kan være svært at optimere en landingsside uden reelt at have noget at sammenligne den med, og det er netop det, som en split test kan gøre. Du laver f.eks. to helt forskellige versioner eller to versioner, som ligner hinanden rigtig meget men har forskellige formuleringer. Disse to versioner får hver især 50% af trafikken og efter et givent tidsrum på f.eks. to uger vil du forḧåblig få en vinder, som er den side, som konverterer trafikken bedst. Herefter vil du benytte den bedste side eller split teste op mod nye rettelser for yderligere optimering. Husk at give dine tests ordentlig tid til at falde på plads, for ellers får du et helt forkert resultat.

5. UX optimering

En ofte helt overset optimering er UX, som står for User eXperience. Når du kender din hjemmeside eller app og ofte benytter den, er det nemt at finde rundt, og du ved, hvad der skal trykkes på. For en ny bruger kan det være en helt anden sag. Du skal derfor have fat i brugere, som ikke normalt færdes på din hjemmeside, og så skal du kigge dem over skulderen.

En sådan brugertest og feedback kan hjælpe dig med at se, hvor brugerne falder fra og har problemer. Herefter kan du foretage ændringer og teste igen. Husk at teste med de målgrupper, som hjemmesiden henvender sig til og på de enheder, som den skal understøtte.

6. Optimering og reducering af billedestørrelse

Skal siden vises hurtigt, er en ret overset faktor hurtig visning af billeder. Tendensen er, at man tager billeder med sit fine digitale kamera og lægger billederne direkte op på hjemmesiden.

Dette kan hurtigt resultere i en langsom hjemmeside, og det er derfor vigtigt at have styr på størrelsen af billeder - både opløsning og kompromering.

Sørg derfor at reducere opløsningen til det, som du har behov for, samt at komprimere billederne ordenligt. Her findes der værktøjer til billedebehandling som f.eks. Photoshop eller Krifa, som kan hjælpe med det. Skal du reducere størrelsen på mange billeder, kan et online værktøj som www.kraken.io hjælpe. Nogle værktøjer findes i gratis udgaver, mens andre - som Photoshop - kan være dyre i licenser.

Du kan læse mere om optimering af billeder her.

Få en gratis vurdering i dag.

Skal du have optimeret din hjemmeside, så kontakt Peter på 28 43 42 39 eller brug vores kontaktformular, og så vender vi tilbage til dig. Vi gennemgår din hjemmeside og hjælper med at vurdere, hvad der trænger til at blive opfrisket.

Husk at sende din hjemmesideaddresse med, så vi kan tage et kig.

Vi kan også hjælpe med andre ting

Programmør

Peter Sørensen
Peter Sørensen
Pragmatisk programmør

Vi bygger hjemmesideløsninger, som vi selv kan være stolte af. Der er ikke noget, som hedder hurtige løsninger. Som kunde kan du føle dig tryg ved at overlade løsningen til os.