Salgspris - Indexed.dk

Salgspris

Din salgspris er hvad din kunde skal betale for din varer. Der er flere måder du kan sætte prisen efter og dem gennemgår vi her nedenfor:

Markedsbaseret er hvor man følger markedet. Du sætter til det samme som konkurrenten i håb om at de vælger dig alligevel.

Omkostningsbaseret ser man ofte i B2B-branchen hvor økonomichefen har valgt et minimum for dækningsgraden.

Efterspørgselsbaseret er når man skaber et brand. Man giver dem en grund til at betale det ekstra. Man får produktet til at føles som mere end en computer. En Macbook er for mange et symbol for noget og Apple formår derfor at sætte deres pris efterspørgselsbaseret.

Derudover kan du med din pris også påvirke deres underbevidsthed. Ved at påvirke underbevidstheden på læseren, har du også mulighed for at påvirke deres logik.

Et eksempel Robert Cialdini har brugt i sine bøger er meget virkelighedsnært. Du går i biografen. Køber billetterne ved indgang og skal nu vælge om du skal have den lille, mellem eller store popcorn. Normalt kunne man sætte prisen til 10 – 20 – 30 kr., men det mener Robert ikke. Han argumenter for at ved at sætte prisen til: 10 – 40 – 40 kr., hvor man ved at vælge den store så også får en poseslik med. Det kaldes for anchoring bias.

Læs om Schema eller Gå til oversigten