Værdikæde - Indexed.dk

Værdikæde

Hvis du ved hvordan dine produkter kommer fra a til b og hvordan du kan optimere deres vej dertil, så har du godt styr på din værdikæde. Du bliver nødt til at vide og analyserer din værdikæde.

Definitionen på en værdikæde deles op i to bider: primære aktivitet og sekundære aktiviteter. De sekundære er med til at støtte de primære og det er derfor måske indkøbssystemer, om personer der køber ind er kompetente nok og så frem dels. De primære, som de sekundære støtter op omkring, er logistikken, altså hvordan man bringer produkterne, man har købt hos grossisten fra deres lager til dit lager. Bruger I lastbil eller fly? Kommer varerne fra Kina, eller foretrækker i Østeuropa fordi kvaliteten ikke er god i Kina? Sådanne overvejelser gør man sig også når man tænker på sin værdikæde.

I en værdikæde overvejer du også om du skal have flydende eller fast lokation på dit lager. Flydende er hvor dine produkter er der hvor der nu er plads, hvilket vi ikke anbefaler dig – du bør have struktur på dit lager som nystartet webshop. Ved fast lokation får du denne struktur, da du efter tid lærer præcist hvor den ene vare er.

Læs om Webhotel / Hosting eller Gå til oversigten