INDEXED Webbureau

Kom til tops i Google med søgemaskineoptimering

Kom til tops i Google med søgemaskineoptimering

Indledning

Igennem tiden har vi hjulpet kunder og andre med at besvare spørgsmål omkring søgemaskineoptimering, og om hvordan man kan opnå bedre placering i søge resultaterne. Disse besvarelser har vi samlet i denne lommevejlding, som giver tips og tricks til, hvordan man kan forbedre sine placeringer.

Dette er ikke en uddybende guide men er et godt sted at starte for nybegyndere eller øvede, som har brug for nye tricks for at komme til tops.

Søgemaskineoptimering eller SEO

Kært barn har mange navne og søgemaskineoptimering eller forkortet SEO efter SearchEngine Optimization betyder, at man optimerer sine sider på hjemmesiden, så den opnår bedre placeringer, når der søges på keywords (søgningen), som man ønsker at bliver fundet på.

Hvorfor er dette så vigtigt?

Alle har brug for kunder i butikken. Een måde er at øge sit annoceringsbudget og forhåbenligt få flere kunder. En anden måde er at gøre sin butik mere synlig, stille et skilt på gaden og gøre opmærksom på, at man er tilstede. Skal man være synlig online blandt 1.000.000.000 andre hjemmesider, ja så skal man virkelig gøre sit arbejde godt. Har man ikke det største annoncebudget, så er det heldigvis muligt at få lidt "gratis eksponering" ved, at kunderne kan finde din hjemmeside i søgeresultaterne.

Vejledning til søgemaskineoptimering i Google
fig. 1: Stigning i trafik over 1 år

Hvordan kommer man igang?

Når man har 1.000.000.000 potentielle konkurrenter, så virker det ret svært. Heldigvis er der allerede nogle fordele fra starten. Antallet af keywords, som man kan benytte og deres variationer gør, at der også findes 1.000.000.000 kombinationer. Nogle keywords er meget populære, mens andre er mindre kendte. Hvis du har en tøjbutik, der sælger tøj til mænd, skal de keywords, som du gerne vil blive fundet på altså ikke være tøjbutik , som er meget populært men istedet tøjbutik til mænd, som er mindre eftertragtet og kan føre til, at du reelt har en chance for at blive fundet her.

Udnyt dit lokale rankingpotentiale

Nu er det godt at starte fra bunden, så du finder nogle gode udtryk, hvor du er næsten sikker på at blive listet som nr. 1. Størstedelen af kliks på søgeresultaterne er faktisk placering nr. 1 og 2 og meget mindre på de resterende placeringer, så hjemmesiden SKAL ligge i toppen. Du tager derfor et langt mindre populært udtryk som tøjbutik til mænd i Hadsten, da du har base i Hadsten. Her er konkurrencen næsten ikke-eksisterende, og du kan få placering nr. 1. Dette kaldes faktisk for Google Local, og Google vil i høj grade booste dit produkt for lokale søgninger.

Modstå fristelsen til at rangere lokalt for områder, som du ikke er tilstede i

Husk at Google straffer dig, hvis du manipulerer indekset, og dine kunder bliver irriterede, når du snyder dem.

Første skridt og søgemaskineoptimering

Nu skal du igang med at optimere til tøjbutik til mænd i Hadsten og få kunder, så det, du gør, er følgende. Opret en ny side, som hedder http://www.din-hjemmeside.dk/tojbutik-til-maend-i-hadsten, og på denne side skal du nu skrive en artikel om emnet på 300-600 ord. Dette udtryk skal benyttes i din sidetitel i din overskrift på siden (h1 tag) samt optræde flere gange i brødtekstenen i artiklen. Derudover skal du lave variationer af udtrykket jævnt i teksten uden at den bliver træls at læse. Husk at denne tekst også skal lokke kunderne ind i butikken, så det må ikke blive ulæseligt. Optræder udtrykke for ofte, vil Google også se det som spam, og så vil det ikke fungere. Find et passende billede eller to til siden og evt. et filmklip. Herefter skal du lave links fra andre dele af din hjemmeside til denne side med netop det udtryk, som du har optimeret til samt variationer. Læs om Google's egen officielle søgemaskine guide

Brug ikke utallige timer på indhold uden at markedsføre det

Få links til dit nye indhold. En side, der ikke har konkurrence, kan godt ligge nr. 1 uden problemer, men er der andre, der har fået samme idé, skal du arbejde lidt mere for det. Find steder, hvor du kan få links og få linket til dine artikler. Dette giver et ekstra boost i Google, og du vil måske overhale dine konkurrenter på samme udtryk.

Del dit indhold på de sociale medier som Google+, LinkedIn og Twitter. Det er ikke kun søgemaskinerne, der skal læse indholdet.

Opbyg en god håndfuld sider

Nu har du bygget den første søgemaskineoptimeret side. Herefter skal du finde op imod 50 nye udtryk, som du gerne vil blive fundet under og lave lignende sider. Husk, at indholdet skal være unikt, så det duer ikke at kopiere dele af de andre sider ind på nye. Google kan sagtens detektere, at indholdet er det samme, og dit arbejde vil være spildt, for du vil ikke opnå de gode placeringer. Lav nogle korte opnåelige mål som f.eks. at skrive 50 ord hver dag. Det lyder ikke af meget, men når man først er igang, skriver man hurtigt 100-150 ord i stedet.

Når siden opbygges, så lav løbende links til dine andre sider. Lav gerne 2-4 interne links til relevante emner. Lav også gerne 1-3 eksterne relevante links.

Din side vil ikke rangere lavere, fordi du linker til andre sider

Husk at få links til dine sider - godt indhold alene kan ikke gøre det. Hvert link er en stemme på dit indhold, som fortæller søgemaskinerne, at dette er værd at gemme på.

Gå efter de gode links fra etablerede sider og sorter de dårlige fra.

Flere vejledninger til successfuld hjemmeside

Optimering af hjemmeside

Når hjemmesiden køre sløvt eller falder i rankings er det på tide at komme til gennemsyn og blive optimeret

Hvad er et CMS system?

Det kan være svært at finde rundt i CMS junglen. Vi giver lidt info omkring hvad det er og hvordan man vælger.

Aktiver cachen på dit website

Tid koster penge, dette gælder især langsomme websites. Med en langsom side mister du hurtigt kunder og mister gode placerings i Google.

Programmør

Peter Sørensen
Peter Sørensen
Pragmatisk programmør

Vi bygger CMS løsninger, som vi selv kan være stolte af. Der er ikke noget, som hedder hurtige løsninger. Som kunde kan du føle dig tryg ved at overlade løsningen til os.
100+
Projekter gennemført
til tiden
50+
Kunder har vi haft
glæde af at hjælpe
450
udviklingstimer til
rådighed hver måned
55
WordPress
løsninger udført